tirsdag den 20. marts 2012

Lagkage med marcipanroser

Er I klar til en anden form for roser?
Jeg har idag lavet marcipanroser.
Man farver en klump marcipan med frugt farve( eller rødbedesaft for en mere pink farve).
I et stykke plast rulles marcipanen flad og skæres ud.
Stykket rulles sammen til en rose. Man må øve lidt. Jeg gør det hurtigt, da man ikke ser detaljen når først helheden er der.

Roserne laves lidt i forvejen og lægges i en box i fryseren.

En klump marcipan rulles i en diameter lidt større end lagkagen(med marmelade og kagecreme.
Lagkagen smøres med kagecreme på toppen og marcipanen glides på.

En klump mere farves med grøn og rulles ud. Der skæres blade.

Disse lægges også væk indtil servering.
Kagen stilles køligt.

I mens kan man eventuelt holde en dejlig pause i "Drive-huset".

Og hvad er så anledningen?
Jo - idag er det 8 år siden at vores yndlingsdatter kom til verden.

Lagkagen pyntes med fløde rundt i  kanten og roser og blade klistres fast med fløde. Jeg har igår lavet fine chokolade sommerfugle og krummelurer til den sidste finish.

Lagkagen er lavet på bestilling, da hun, som jeg, elsker blomster og sommerfugle.


Den smagte desuden rigtig godt!

14 kommentarer:

  1. Uhm... hvor ser den god ud, nu blev jeg bare lækker sulten.

    Tillykke med jeres datter, håber i har haft en hyggelig dag.

    Ha´en dejlig aften

    Knus Susi

    SvarSlet
  2. Nej hvor er den fin :-D Det ser ud som om du har prøvet det før? (at lave sådan en lagkage altså.)
    Tillykke med datteren. Også en blomsterglad en´af slagsen, så bliver det da ikke meget bedre.
    Jeg fejrede lige min yngste søns 24 års fødselsdag i går, uha hvor går tiden dog hurtig.
    Håber din blomsterpige havde en god fødselsdag :-D

    SvarSlet
  3. Mums for en lækkerbisken... det er jo en hel konditorkage :o)
    Tillykke med din blomsterpige :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  4. Tillykke med yndlingsdatteren :0)

    Og sikke en smuk smuk lagkage, den ser da bare for lækker ud. Bliver helt lækkersulten :P

    SvarSlet
  5. Den ser lækker ud og tillykke med pigen. Rigtig fin kage, den må hun da være glad for.

    SvarSlet
  6. Ja - det ser da skønt ud, så må vi håbe, at gæsterne kan nænne at spise den.
    Jeg må sige, at der er jeg også forvænt, for jeg har en datter, som laver både blomster og andre skønne ting. Jeg synes bare, at det er synd at spise det, når der nu er lagt så meget arbejde i!!

    SvarSlet
  7. Tillykke med datteren. Hvor ser kagen skøn ud, jeg tror gerne, at det var en himmerrigsmundfuld.

    SvarSlet
  8. Tillykke med Ida! Super flot lagkage - uhmm en dejlig masse marzipan :-)

    SvarSlet
  9. Super flot kage, håber hun havde en dejlig dag...

    SvarSlet
  10. Tillykke med datteren, ja vild med roser på mange måder!

    SvarSlet
  11. Lækker lagkage. Stort tilykke med din datter.

    SvarSlet
  12. Stort tillykke med datteren :o) Det var en meget smuk lagkage :o)

    SvarSlet
  13. jamen man bliver noget så lækkersulten....skøn blog du har..

    SvarSlet