mandag den 23. januar 2012

Lavendel-cupcakes

I sidste indlæg, har flere kommenteret mine boller med lilla glasur.
Men her vil jeg afsløre, hvad det er:
Kan stærkt anbefales:
Forberedelse: 30 min.(plus afkøling)
Bagetid: 20 min.(mindre, da jeg har kommet kagerne i små forme. Man må "prikke" sig frem...
Giver 16-20 små cup-cakes 8 alm.

3/4 dl mælk
6 lavendelblomsterstande, plus ekstra til pynt
150 g usaltet smør
150 g sukker
Revet skal af 1 lille citron
2 store æg, letpiskede
150 g hvedemel
1 1/4 tsk bagepulver

125 g flormelis
Violet eller lilla frugtfarve(jeg brugte blå blandet med rødbedesaft - lilla er ikke så nem at få)
  1. Varm mælken med lavendel. Tag gryden af når det koger og lad det trække 30 min. Si mælken og smid lavendlerne væk.
  2. Forvarm ovnen til 180 C. Gør formene klar.
  3. Sigt mel og bagepulver sammen i en skål. Rør sukker, smør og citronskal blød og cremet. Tilsæt æg lidt af gangen, dernæst melblandingen. Bland det godt. Rør 2 spsk lavendelmælk i.
  4. Fordel dejen i formene. Bag i til dejen slipper en gaffel. Køl af i formene ca 10 min derefter på en rist.
  5. Glasur: Sigt flormelis i en skål og tilsæt lavendelmælk og farve.
  6. Fordel glasuren og pynt med lavendelblomster.

Velbekomme


3 kommentarer:

  1. Jeg er ret sikker på, at man kan koge lavendelmælk på grene. Ikke alle er vel så heldige som mig, der stadig har blomster i "Drive-huset"
    Skipper

    SvarSlet
  2. Spændende opskrift med lilla glasur, den må prøves. Tak for du delte :o)

    SvarSlet
  3. A delicious recept to make...i love lavender and in cake it is such a delicious taste.

    Have a nice week,
    ♥Eefie

    SvarSlet